Skip to content

De opleiding

Informatie over de opleidingen

Het examenbureau

CBR is het examenbureau wat door de wet is aangewezen om uw kennis over de verschillende modulen te toetsen. CBR staat los van ons opleidingsinstituut, zodat onafhankelijkheid en objectiviteit gewaarborgd is.

Dit betekent ook dat de kandidaten, anders dan bij de “chauffeursopleidingen” zélf verantwoordelijk zijn voor aanmelding en betaling voor de examens. Dit is met uw DigiD heel eenvoudig.

Voor alle modulen kunt u computerexamen af leggen. De examens zijn grotendeels opgesteld in multiple choice vorm. Deze manier geeft flexibiliteit in examinering en dus in studeren! Voor de computerexamens is eigenlijk altijd wel een plaats te reserveren op relatief korte termijn, ergens in het land.

Inschrijven voor een examen

Inschrijven voor de examens kan via “mijncbr.nl” met uw digiD. Een groot voordeel is dat u uw eigen examenmoment kunt bepalen. Wilt u bij voorkeur op een dinsdagochtend examen afleggen, of liever op een zaterdag? Er zijn legio mogelijkheden, u kunt het examen plannen dáár en wanneer het u het beste schikt, maar wees er wel op tijd bij. Want ook voor het CBR geldt dat er een maximum aan examenplaatsen beschikbaar is.

Kosten

Voor 2024 gelden de volgende prijzen (vrij van BTW) voor de diverse examens.

Module
Examenkosten
Totaal
€955,20
Financieel Management
€176,-
Calculatie
€176,-
Bedrijfsmanagement
€150,80
Personeelsmanagement
€150,80
Wegvervoer Goederen Deel 1
€150,80
Wegvervoer Goederen Deel 2
€150,80

Tarieven voor het examen 2024 (BTW vrijgesteld). Prijzen voor de examens onder voorbehoud van wijzigingen en volgens opgave van CCV/CBR

Wilt u een examen boeken met extra tijd? Dan komt daar €13,- kosten per examen bij.
De kosten voor een vrijstellingsverzoek bedragen € 26,34

Geslaagd?

Indien de resultaten hiertoe aanleiding geven, ontvangt u het getuigschrift. Telefonisch wordt door het examenbureau geen informatie verstrekt over de uitslag, ter bescherming van uw persoonlijke gegevens. Ook het opleidingsinstituut krijgt derhalve van CBR geen informatie over uw uitslag.

Uiteraard zijn we erg benieuwd naar uw resultaten en stellen het dan ook bijzonder op prijs als u ons laat weten wat uw resultaat is.

Slagingspercentages

Een vraag die regelmatig gesteld wordt aan onze medewerkers en docenten is: “Wat zijn de slagingspercentages van OUB?”
Het spreekt voor zich dat we deze vraag zonder enige moeite kunnen beantwoorden, maar…….

Stél dat het grootste gedeelte van onze kandidaten een niet Nederlandstalige achtergrond heeft, óf de respectabele leeftijd van 60 jaar al enige tijd geleden gepasseerd is, óf  heel veel moeite heeft met het aanleren van theoretische kennis, óf te kampen heeft met dyslexie of dyscalculie, of een hersenbeschadiging, of om andere redenen meer moeite heeft dan “de gemiddelde leerling” met de studie (waarbij aangetekend moet worden dan “de gemiddelde leerling” niet bestaat, niemand is immers “gemiddeld”, iedereen is uniek en heeft zijn of haar eigen kwaliteiten), en u krijgt bijvoorbeeld het antwoord: “73%”. Dan is dit antwoord absoluut ongeloofwaardig. We kunnen als opleidingsinstituut ontzettend ons best doen, ons méér dan bovenmatig inspannen voor onze klanten maar uiteindelijk moeten onze klanten het examen afleggen.
Aan de andere kant, stel dat 9 van de 10 kandidaten een hbo – of universitaire achtergrond heeft, meerdere titels heeft en een schat aan ervaring in de transportsector en we geven hetzelfde antwoord op de vraag: “73%”. Dan zouden we ons heel serieus achter onze oren moeten krabben. Dat zou dan beslist geen “score” zijn om trots op te zijn.

Verder is het antwoord op de vraag wat de slagingspercentages zijn, heel makkelijk veel mooier te maken dan de werkelijkheid. Iemand die veel moeite heeft met een bepaalde module, zal mogelijk pas na 3 keer examen doen, dit vak met succes kunnen afsluiten. Wat is het slagingspercentage dan? Uiteindelijk 100%, maar wel héél erg gekleurd weergegeven!

Onze kandidaten hebben alle genoemde achtergronden en meer. De oudste leerling tot dusver was een meneer van 74, die op zijn oude dag eindelijk tijd vond om zijn hobby (verhuizen) te gaan beoefenen maar daartoe wél een vergunning nodig had, onze jongste leerlingen ooit waren (inmiddels een flink aantal jaren geleden), een bijzonder slim kereltje van 9 (!!!) jaar en een  geweldig lieve dame van 14. We hebben mensen opgeleid met een Nederlandse taalachtergrond, maar ook Turks, Marokkaans, Engels, Iers, Afghaans, Portugees, Peruaans, Irakees, Iranees, Ethiopisch, Surinaams, Russisch, Japans, Oekraïens, Zweeds, Frans, enz. Er zijn leerlingen geweest die een zeer ernstige vorm van dyslexie en dyscalculie hebben, maar ook mensen die doof zijn. Stuk voor stuk unieke, mooie mensen met ambitie en doorzettingsvermogen. En dat maakt ons werk ongelofelijk uitdagend, interessant, soms ook lastig maar altijd leuk en afwisselend!

Kortom: we durven zonder schroom onze slagingspercentages te vermelden maar doen dit bewust niet. U wordt er immers niets wijzer van.
(ter geruststelling, áls we, zoals altijd zeer kritisch, naar de resultaten van onze leerlingen kijken, dan kunnen we u eerlijk zeggen dat we trots zijn op deze resultaten en daarmee op de slagingspercentages).